کد خبر 130
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷

پیوندتان مبارک

ورزش و گردشگری به تفاهم رسیدند

ورزش و گردشگری به تفاهم رسیدند

شاید ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در تاریخ ورزش سیستان و بلوچستان جاودانه شود، روزی که برای یک حرکت جدید و متفاوت قدم هایی برداشته شد و در صورت تحقق برنامه ها و در سایه یک همکاری بزرگ می توان با یک تیر چند نشان زد.

چند روز قبل مدیران اداره کل ورزش و جوانان و  میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در سیستان و بلوچستان در نشستی مشترک برای به نتیجه رساندن یکی از مهمترین ظرفیت های ورزشی استان با یکدیگر به توافق رسیدند. توافقی که قرار است رویدادهای گردشگری ورزشی در  این استان  زیبا ساماندهی شود.

اگر در مقابل این جمله که می گویند " سیستان و بلوچستان محروم است " خیلی ها موضع می گیرند و می گویند شما ثروتمندید ، شاید مهمترین دلیلشان همین ظرفیت های طبیعی بکر و زیبایی است که در این استان وجود دارد و البته می دانیم که تاکنون هیچ برنامه مشخص و مدونی برای بهره برداری از آن به نفع مردم محلی صورت نگرفته است.

گردشگری ورزشی از سالها قبل و در اوایل دهه ۹۰ با نگاه آرمانی علیرضا کلانتری در اداره ورزش و جوانان چابهار شکل گرفت و با برگزاری  همایشی به نام ساحل پیمایی و مریخ نوردی جرقه آن در استان زده شد، بعدا مالکی رییس هیئت کوهنوردی استان علاقه زیادی به برگزاری کویر نوردی داشت و چند دوره همایش کویرنوردی را در گراغه برگزار کرد.

البته در این بین برگزاری رقابتهای دوچرخه سواری کوهستان در تفتان ، و برگزاری رقابتهای آفرود در ساحل چابهار هم قدم های دیگری بود که جنبه گردشگری ورزشی هم داشت اما آفرود در سواحل چابهار بعلت آسیب هایی که به همراه داشت مورد نقد بود و دیگر برگزار نشد.

با شکل گیری کمیته گردشگری ورزشی استان در هیئت ورزشهای همگانی قرار بر این بود دامنه این فعالیت ها گسترده تر شود اما کرونا امکان تحقق چنین هدفی را از بین برد .  با وجود ده ساله شدن سابقه گردشگری ورزشی در سیستان و بلوچستان ،  هنوز هدف اصلی یعنی بهره مندی از یک تقویم جامع برای برگزاری رویدادهای گردشگری ورزشی در سیستان و بلوچستان محقق نشده و به شکل واضح و مشخص علت اصلی آن موازی کاریهای پرتعداد و  نبود پیوند لازم بین متولیان اصلی این مهم یعنی اداره کل ورزش و جوانان و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بوده است . 

در حالیکه این مسیر می توانست با تعامل و هدایت این دو اداره کل شکل بهتری بگیرد ،  این  هیئت ها و گروههای ورزشی غیر مسئول و غیرمرتبط بودند که برای توسعه گردشگری ورزشی جلو آمدند و البته در نگاه هیچیک یک تقویم جامع و کامل از تمام ظرفیت های استان نبود تا اینکه در سال ۱۴۰۱ با برگزاری مجدد همایش ساحل پیمایی در چابهار ، تلاش تازه برای تحقق رویای یک هدف بزرگ آغاز شد.

رویایی که در جلسه شیبک مدیرکل ورزش و جوانان  و طهرانی مقدم مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان و مسئولان مربوطه، بیش از هر زمان دیگری نزدیک به نظر رسید. میل و اشتیاق ورزش و جوانان و اولویت قراردادن برنامه های گردشگری ورزشی در استان و تعامل و همراهی مسئولان گردشگری حلقه مفقوده ای بود که حالا پیوند اصلی و مورد نیاز را فراهم کرده و باید منتظر  رویدادهای با کیفیت تری در سطح استان بود.

کویر نوردی در گراغه ، کوهنوردی در تفتان و ساحل پیمایی در چابهار قدم های تازه ایست برای تکرار تلاش های قبلی اما در قالب و ساختاری جدید که بیش از قبل سیستان و بلوچستان را به سمت بین المللی خواهد برد.

ورزش و گردشگری به تفاهم رسیدند

کد خبر 130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =